Napisane przez: Norbert Owczarek | Kwiecień 14, 2013

[13 IV 2013] „Sprzątamy Beskidy z PTT 2013” rejon Szyndzielni – relacja

W sobotę 13 kwietnia 2013 roku Koło Miłośników Beskidów „Diablaki” ze Szkoły Podstawowej nr 18 w Dąbrowie Górniczej kolejny już raz wybrało się na wycieczkę górską. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że była to wyprawa rozpoczynająca akcję „Sprzątamy Beskidy z PTT 2013”.

Kilkunastu członków i sympatyków KMB Diablaki przyjechało w godzinach porannych busem do Bielska – Białej, dokładnie do dzielnicy Olszówka Górna. Stamtąd zielonym szlakiem przez Dębowiec (gdzie zrobiliśmy sobie rozgrzewkę na tamtejszym placu zabaw), Przełęcz Dylówki dotarliśmy do Schroniska na Szyndzielni. Po drodze zbieraliśmy różnego rodzaju śmieci, które pozostawili po sobie pseudoturyści. Szybko zapełniały się nam worki na śmieci plastikowymi i szklanymi butelkami, puszkami, papierkami, foliami i tym podobnymi „pamiątkami” ludzkiej beztroski i bezmyślności.

Schronisko na Szyndzielni było punktem spotkania z pozostałymi grupami wolontariuszy. Wyruszyli oni z Błoni, Bystrej czy ze Szczyrku sprzątając szlaki, którymi się poruszali. Tam wspólnie w sympatycznej, turystycznej atmosferze odpoczywaliśmy, posilaliśmy się i wymienialiśmy wrażenia ze szlaków. Dla naszej, najmłodszej grupy uczestników został przeprowadzony quiz z nagrodami, poświęcony segregacji śmieci, ochronie przyrody i ekologii. Swoją wiedzą w tych tematach jedenastoletni uczestnicy zawstydziliby niejednego dorosłego.

Po wykonaniu pamiątkowego zdjęcia wszystkich, kilkudziesięciu wolontariuszy biorących udział w akcji, zaczęliśmy w różnych odstępach czasu schodzić czerwonym szlakiem do Olszówki Górnej. Szlak ten okazał się prawdziwą „kopalnią skarbów”. Poza pospolitymi śmieciami znaleźliśmy wyjątkowe okazy, do których zaliczyły się: skarpetki, rękawiczki, spodnie, dętki rowerowe. Numerem jeden wśród znalezionych okazów okazały się … sanki.

Wszystkie śmieci zostały zniesione w okolice Ronda im. Fieldorfa – Nila skąd zostały przewiezione w jedyne, właściwe im miejsca czyli do sortowni i na wysypisko. W ciągu jednego tylko dnia zebranych zostało 500 litrów śmieci. Wycieczkę pomimo błota, kałuż, topniejącego śniegu, przelotnych opadów deszczu, a nawet gradu zaliczamy do bardzo, bardzo udanych. W wyjątkowej turystycznej atmosferze połączyliśmy przyjemne (wędrówkę górską) z pożytecznym (sprzątaniem gór).

Nie poprzestaniemy na jednej tylko  wycieczce. W planach kolejne wyjazdy Koła Miłośników Beskidów Diablaki w ramach akcji „Sprzątamy Beskidy z PTT 2013”.