Napisane przez: Norbert Owczarek | Kwiecień 28, 2013

[27 IV 2013] “Sprzątamy Beskidy z PTT 2013″ rejon Błatniej – relacja

27 kwietnia 2013 roku, o godzinie 7.30 z parkingu przed Szkołą Podstawową nr 18 im. Władysława Broniewskiego w Dąbrowie Górniczej odjechał żółty bus w kierunku południowym. Pasażerami byli uczniowie klas IV A i IV B wraz z opiekunami. Celem naszej dzisiejszej wyprawy był Beskid Śląski, a dokładnie miejscowość Jaworze. Na miejsce dotarliśmy około godziny 9.00. Niedaleko przystanku PKS Jaworze Nałęże rozpoczęliśmy naszą kolejną, drugą już wycieczkę w ramach akcji „Sprzątamy Beskidy z PTT 2013”.

O godzinie 9.00, z różnych dzielnic Jaworza, na szlaki wyruszyły dwie grupy wolontariuszy. Pierwszą grupę stanowili przedstawiciele oddziału PTT w Chrzanowie wraz z uczniami i opiekunami ze Szkolnego Koła Turystyczno-Krajoznawczego z II LO z tego samego miasta. Łącznie 10 osób. Podążali oni żółtym szlakiem z Jaworza Centrum do Schroniska PTTK na Błatniej. Po drodze zebrali łącznie 250 litrów śmieci. Gospodarze schroniska okazali się naszej akcji bardzo życzliwi i pozwolili pozostawić posegregowane śmieci przy schronisku, tym samym zabezpieczając ich transport na wysypisko. Ogromnie miłym gestem z ich strony był również poczęstunek wolontariuszy gorącą herbatą.

Drugą grupę stanowiła reprezentacja oddziału PTT w Bielsku-Białej wraz z Kołem Miłośników Beskidów Diablaki z Dąbrowy Górniczej. Dwudziestoosobowa ekipa wyruszyła z Jaworza Nałęża czerwonym szlakiem przez Łazek do Schroniska PTTK na Błatniej. Już na samym starcie uczniowie zrzeszeni w KMB Diablaki zebrali 300 litrów śmieci, które zostawili jeszcze w dolinie. Tutaj należą się ogromne podziękowania Wójtowi Gminy Jaworze, za szybkie zorganizowanie transportu tych zbędnych z górach rzeczy. Dalej zbiory były równie obfite, zebrano kolejne 300  litrów śmieci. Poza popularnymi śmieciami jak papier, folie, plastikowe i szklane butelki trafiały się nam bardzo ciekawe okazy: kilkanaście butów, kilka par spodni, koszule, plastikowe wiadra. Prawdziwym „białym krukiem” okazał się … masywny fotel !!! Szczęście sprzyjało naszej ekipie i udało nam się zostawić zebrane śmieci przy Ranczu na Błatniej, którego właściciel zgodził się na zabezpieczenie śmieci i ich transport w jedyne właściwe im miejsce. Za ten gest serdecznie dziękujemy.

Spotkanie obu tych grup nastąpiło przy Schronisku PTT na Błatniej. Nie mogło obyć się bez pamiątkowego zdjęcia wszystkich wolontariuszy biorących udział w dzisiejszej akcji. Łącznie około 40 osób. Po sesji zdjęciowej nadszedł czas wyruszyć w dalszą drogę.

Zmieniliśmy szlak na niebieski i kontynuowaliśmy naszą wędrówkę. Kolejno mijaliśmy górskie szczyty: Przykra (818 m n.p.m.), Wysokie (756 m n.p.m.), Kopany (690 m n.p.m.),  Palenica  (688 m n.p.m.), by dojść do miejscowości Wapienica. Schodząc w Dolinkę Luizy zebraliśmy jeszcze 320 litrów śmieci.

Poza ekipami na szlakach w akcji brała udział kilkuosobowa grupa najmłodszych dzieci z Bielska-Białej wraz z opiekunami. Stanowili oni tego dnia trzecią ekipę, która posprzątała ze śmieci fragment Doliny Jasionki. Wypełnili oni śmieciami 50 litrowy worek.

W ciągu dzisiejszego dnia zebranych zostało 1220 litrów śmieci. Kolejna wycieczka Koła Miłośników Beskidów Diablaki w ramach akcji „Sprzątamy Beskidy z PTT 2013” już 11 maja 2013 roku.  Terenem do sprzątnięcia, po pamiątkach ludzkiej bezmyślności, będzie rejon Stożka Wielkiego.