Napisane przez: Norbert Owczarek | 11 Maj, 2013

[11 V 2013] “Sprzątamy Beskidy z PTT 2013″ rejon Stożka Wielkiego – relacja

Drugą sobotę maja postanowiliśmy spędzić tak jak na Koło Miłośników Beskidów przystało, czyli na wycieczce górskiej.  Wycieczce o walorach turystycznych, krajoznawczych i edukacyjnych w ramach akcji „Sprzątamy Beskidy z PTT 2013”. Tym razem naszym celem był rejon Stożka Wielkiego.Poranna zbiórka przed głównym wejściem do Szkoły Podstawowej nr 18 w Dąbrowie Górniczej zgromadziła kilkunastu sympatyków KMB Diablaki. Busem  wyjechaliśmy z Dąbrowy Górniczej i przed godziną 9.00 dotarliśmy na początek górskiego etapu naszej wycieczki, czyli na Przełęcz Kubalonkę. Tam po krótkiej odprawie, pobraniu ekwipunku w postaci rękawiczek i worków na śmieci wyruszyliśmy czerwonym szlakiem w kierunku Schroniska PTTK na Stożku Wielkim. Pogoda tego dnia była wyjątkowo kapryśna: pochmurna i deszczowa, w niczym nie przypominała poprzedzających sobotę słonecznych i upalnych dni.

Nam jednak żadna aura nie jest straszna. Zawsze znajdziemy pretekst by wybrać się na górski szlak. Tak było i tym razem.

Podczas marszu neutralizowaliśmy popularne gatunki śmieci jak: papier, plastik, szkło, metal. Wszystkie w przeróżnej postaci, formie i kształcie.  Znaleźliśmy również kilka rzadszych okazów jak: zderzak samochodowy, reflektor samochodowy, płyty azbestowe, metalowy garnek. Bardzo szybko napełniały się nam worki tymi pozostałościami ludzkiej głupoty i bezmyślności. Do Schroniska PTTK na Stożku Wielkim dostarczyliśmy łącznie 400 l śmieci, które wcześniej szpeciły górski krajobraz. Dotarliśmy tutaj o godzinie 13.00.

Na Stożku Wielkim nastąpiło spotkanie wszystkich ekip biorących udział w dzisiejszej akcji.  Poza nami obecni byli przedstawiciele PTT o/Bielsko-Biała, PTT o/Chrzanów, SKK PTT przy I LO w Chrzanowie oraz SKK PTT przy Zespole Szkół Ekonomiczno -Chemicznych w Trzebini.

Po zregenerowaniu sił, posileniu się, wykonaniu pamiątkowej fotografii wszystkie ekipy rozpoczęły wędrówkę zielonym szlakiem w kierunku Wisły Fojtuli. Schodząc nadal zbieraliśmy śmieci. Kiedy doszliśmy do parkingu w Wiśle Fojtuli mieliśmy kolejne 800 litrów odpadów. Najcenniejszym znaleziskiem dzisiejszej wycieczki okazała się szafko – półka.

Po godzinie 15.00 pożegnaliśmy się z pozostałymi uczestnikami i odjechaliśmy w kierunku Dąbrowy Górniczej. Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze w Wiśle. Spędziliśmy blisko godzinę na tamtejszym placu zabaw, gdzie hitem okazała się „tyrolka”. Następnie przespacerowaliśmy się głównym deptakiem, zjedliśmy pyszne lody i gofry, graliśmy w cymbergaja.

Przed szkołą byliśmy przed godziną 19.00. Tutaj zakończyła się nasza dzisiejsza wyprawa. Za tydzień kolejna górska wyprawa na Skrzyczne (1257 m n.p.m.) – sprzątanie najwyższego szczytu Beskidu Śląskiego.