Napisane przez: Norbert Owczarek | Maj 18, 2013

[18 V 2013] “Sprzątamy Beskidy z PTT 2013″ rejon Skrzycznego – relacja

Powszechnie panuje opinia, że uczniom klas szóstych pod koniec nauki w szkole podstawowej nie chce się już nic robić, wszelkie działanie jest już dla nich nudne i bezsensowne, czekają tylko na koniec czerwca by odebrać swoje świadectwo i udać się na zasłużone wakacje.  Na szczęście nie wszyscy szóstoklasiści pasują do tego opisu. Grupa szóstoklasistów z VI A i VI C naszej szkoły, postanowiła wybrać się na ostatnią, wspólną wycieczkę w czasach nauki w szkole podstawowej. Wycieczkę wyjątkową z trzech względów: po pierwsze odbyła się w dzień wolny od lekcji – sobotę, po drugie była to wycieczka w góry, po trzecie była to kolejna, siódma już wyprawa w ramach akcji „Sprzątamy Beskidy z PTT 2013”.

Początek doskonale znany członkom i sympatykom Koła Miłośników Beskidów Diablaki Zbiórka przed 7.00 przed głównym wejściem do szkoły. Przejazd busem do znanej górskiej miejscowości w Beskidzie Śląskim – Szczyrku. Po drodze zawitaliśmy do Bielska Białej, po to by zabrać ze sobą naszego, dzisiejszego przewodnika – Panią Agnieszką Wojnowską. Jeszcze w busie wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe pinsy z logo akcji (rzecz bezcenna, bo nie można jej kupić). W Szczyrku byliśmy nieco przed 9.00.

Po krótkiej odprawie z przewodnikiem, wręczeniu wszystkim obecnym niezbędnego wyposażenia w tym dniu, czyli rękawiczek i worków na śmieci, rozpoczęliśmy marsz zielonym szlakiem na szczyt największego wzniesienia Beskidu Śląskiego. Celem naszej dzisiejszej akcji było sprzątanie rejonu Skrzycznego (1257 m n.p.m.). Pogoda dopisała (aż za bardzo), było słonecznie i gorąco. Humory również dopisywały wszystkim osobom należącym do naszej grupy. Grupy, która tego dnia liczyła 20 osób.

Wspinając się po zboczach Skrzycznego zbieraliśmy pospolite śmieci: papierki, butelki, woreczki. Wśród całej masy zwykłych śladów po obecności pseudoturystów, znalazły się także bardziej egzotyczne okazy jak kołpak samochodowy, spora zabawka – ciężarówka. Worki napełniały nam się szybko, coraz to nowymi znaleziskami. Kiedy o godzinie 11.20 dotarliśmy do Schroniska PTTK na Skrzycznem i mieliśmy zebranych już 200 litrów śmieci.

W schronisku spotkaliśmy się z ekipą bielskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego. Dostarczyli oni do schroniska także 200 litrów śmieci (kolejne tyle zostawili w charakterystycznym punkcie, wędrując z Przełęczy Salmopolskiej). Po rozmowach, posiłkach, napojach, sesjach fotograficznych udaliśmy się w dalszą cześć wycieczki – zielonym szlakiem na Małe Skrzyczne. Pogoda tego dnia dopisała i podziwialiśmy przepiękne,  górskie panoramy łącznie z Małą Fatrą, Tatrami i Beskidem Śląsko-Morawskim. Nadszedł czas na powrót do Szczyrku. Grupa z Dąbrowy Górniczej zeszła do Szczyrku niebieskim szlakiem. Pożegnaliśmy się z sympatyczną ekipą z Bielska-Białej, która zwiozła zebrane śmieci kolejką krzesełkową.

Nadszedł czas na powroty do domu. Odwieźliśmy do Bielska-Białej  przemiłą Panią przewodniczkę. Po blisko 2 godzinach jazdy byliśmy już przed głównym wejściem do szkoły. Tutaj oficjalnie zakończyła się dzisiejsza wycieczka.

Podsumowując dzisiejszy dzień warto napisać, że zebraliśmy przeszło 550 litrów śmieci. W akcji uczestniczyły grupy z Dąbrowy Górniczej i Bielska-Białej w łącznej liczbie 27 osób. Szóstoklasiści, sympatycy KMB Diablaki wzięli udział w wyjątkowej wycieczce, która na zawsze pozostanie w ich pamięci. Swoimi wrażeniami z tego dnia podzielą się jeszcze wielokrotnie w swoim życie przy różnych okazjach. Skłonią tym samym swoich rozmówców do zastanowienia się nad problemem jakim są śmieci na górskich szlakach. Kto wie, może nawet dzięki temu nakłonią innych do zaprzestania rzucania śmieci gdzie popadnie i podjęcia działań na rzecz ochrony przyrody i środowiska.