Napisane przez: Norbert Owczarek | Październik 22, 2013

[22 X 2013] Jura Krakowsko – Wieluńska (Mirów, Bobolice) – relacja

Uczniowie z klas czwartych i piątych wybrali się we wtorek 22 października 2013 roku na wspólną wycieczkę. Celem była Jura Krakowsko – Wieluńska, a dokładniej fragment Szlaku Orlich Gniazd wraz ze znajdującymi się na nim zamkami.

Pięćdziesięcioosobowa grupa odjechała autokarem około godziny 8.30. Po kilkudziesięciu minutach jazdy zatrzymaliśmy się, aby zwiedzić pierwszy tego dnia obiekt – Zamek Biskupów Krakowskich w Siewierzu. Jeden z dwóch zamków w Polsce, który ma działający most zwodzony. Zwiedziliśmy jego piwnicę z ekspozycją wykopaliskową i podziwialiśmy widoki z jednej z jego wież.

Po blisko godzinnym pobycie w Siewierzu udaliśmy się autokarem do miejscowości Mirów. Po krótkim przemarszu dotarliśmy do ruin zamku w Mirowie. Usłyszeliśmy od przewodnika wiele fascynujących opowieści i legend dotyczących tego zamku jak np. o tunelu łączącym go z zamkiem w Bobolicach.

Następnie wyruszyliśmy czerwonym szlakiem w kierunku Bobolic. Po kilkunastu minutach zrobiliśmy postój w okolicy Mirowskich Skał, by nacieszyć oczy i wysilić wyobraźnię oglądając fantastyczne kształty tych skał.

Kiedy dotarliśmy przed główną bramę zamku w Bobolicach czekała już na naszą grupę Pani przewodniczka. Oprowadziła nas po odbudowanym z ruiny zamku, ciekawie opowiadając o jego historii i mieszkańcach. Zwiedziliśmy jego wnętrze. Byliśmy w kuchni zamkowej, spiżarni, komnatach mieszkalnych i sali rycerskiej. Największe wrażenie wywarł na nas oręż i zbroje rycerskie. Na koniec zainteresowani zrobili sobie pamiątkowe zdjęcie w dybach.

Wracaliśmy do Mirowa żółtym szlakiem. Po drodze zatrzymaliśmy się na krótką chwilę, by zajrzeć do  Jaskini Stajni, gdzie w 2008 roku znaleziono pierwsze w Polsce szczątki Neandertalczyka.

W Mirowie olbrzymią popularnością cieszył się sklep spożywczy i wszelkiego rodzaju produkty spożywcze, które znikały z niego z zawrotną prędkością wykupowane przez spragnionych słodyczy, napojów i pamiątek młodych turystów. Nieopodal tego punktu czekała na strudzonych wędrowców kolejna atrakcja tej wycieczki – ognisko z pieczeniem kiełbasy.

Drogę powrotną uprzyjemnił wszystkim uczestnikom konkurs piosenki autokarowej. Przed główne wejście do szkoły wróciliśmy około godziny 16.30.

Bezchmurne niebo, słońce i prawie dwudziestostopniowa temperatura tego dnia, doskonała organizacja wycieczki przez znanego uczniom, a także i nauczycielom naszej szkoły Pana Romana Pawelca, fantastyczna opieka przewodnicka Pana Remigiusza Pogana, niepowtarzalna, turystyczna atmosfera stworzona przez samych uczestników i ich opiekunów, sprawiły że wycieczkę należy zaliczyć do bardzo, bardzo udanych.

Wróciliśmy autokarem do Dąbrowy Górniczej z pomysłem na kolejną, wspólną, turystyczną wyprawę.